21.1. Hoe dan?

Als je mijn blog volgt, is de kans vrij groot dat je me kent via Instagram. Naast mijn bootcampclub (Rivals.nl) is Instagram voor mij een belangrijk medium als het gaat om motivatie en inspiratie. Ik hoop natuurlijk dat ik met mijn posts anderen inspireer, maar nog meer inspireren anderen mij.
In Holland Hardloopland is de Instagram community erg actief. Even zoeken op hashtags #hardlopen of #runnersworldnl en je ziet meteen wat ik bedoel. Ik vraag mijn Instagram friends ook graag om advies, en met de halve marathon in het vooruitzicht kan ik advies goed gebruiken! Ik heb daarom een paar vragen voorgelegd aan Instagrammers die ik erg inspirerend vind én ervaringsdeskundige zijn op het gebied van de échte lange afstanden.

De komende 6 dagen stel ik jullie voor aan een paar mensen die jij zeker weten ook inspirerend vindt en als je ze nog niet volgt op Instagram, dan raad ik je van harte aan om dat wel te doen. Een soort 6-daagse leesmarathon dus, als je vakantie net begonnen is, hoop ik dat je veel leesplezier hebt vanaf je luchtbedje, strandstoel of badlaken 🙂

20170722_111124

-Welke halve of hele marathon(s) heb jij gelopen?
De halve van Parijs in 2015. Een gek idee van de bootcampploeg waar ik destijds mee trainde. Het leek me wel leuk om eens te doen. Maar het was dus geen doel die ik echt, echt, echt wilde. En dat speelde mee in mijn gehele voorbereiding. Een doel wat geen echt doel is telt mee in het eindresultaat. Dit jaar loop ik in Stockholm mijn volgende halve. Een doel die ik zelf heb uitgekozen en daarom ook veel gemotiveerder ben.

-Wat viel je tegen en wat viel je mee bij de eerste die jij liep?
Kilometer 16 is niet leuk. Je weet dat je al zo ver bent, maar je moet nog 5 kilometer. Kilometer 16 is ook wel vaak het bekende ‘man met de hamer’ moment. Daarnaast was ik verre van goed getraind voor mijn eerste halve. Het ‘doel’ ontbrak bij mij. In september ga ik voor mijn tweede halve. Een bewuste keuze van mijzelf. Sterker nog, de datum is speciaal omdat ik op de sterfdag van mijn oma de halve ga doen. Dus dat worden sowieso tranen bij de finish.

Let bij de drinkposten op eventuele gekke drukte. Het kan zijn dat mensen opeens vol op de drinkpost duiken. En iedereen gaat bij de eerste twee a drie tafels zijn water halen. Dat was dringen en ellende. Loop dus even iets door naar de laatste waterpost. Scheelt een hoop frustratie. (Geen ranja of andere zooi pakken, je weet niet wat daar in zit en hoe het lijf reageert)

-Welk advies (of adviezen) zou je mij willen geven als ‘newbie’ zijnde?
1) Kies je schoen zorgvuldig uit. Een schoen waarop je al meer dan 500 kilometer hebt gelopen heeft natuurlijk al stukken minder demping. Kies dus voor een schoen die wel lekker is ingelopen, maar niet teveel. Een kilometertje of 300 of 400 dus.

2) Train met regelmaat, maar hou je niet te vast aan een schema. Blijf echt luisteren naar je lijf. Is het stijf, jammer dan.. Loop je rustig uit en laat je de training voor wat het is. Niet blindstaren op cijfertjes, maar wel ritme en regelmaat houden.

3) Voeding! Test vooraf of je gelletjes wil gebruiken of niet. Meer informatie over gelletjes lees je hier: http://www.run2day.nl/voeding-tijdens-hardlopen

4) Voeding deel 2: Let in de week voor de halve extra op voeding en drinken. Eet extra koolhydraten, zorg voor een goede hydratatie en doe geen te pittige trainingen meer.

5) Heb je een streeftijd? Kijk dan of er pacers zijn waar je bij kan aansluiten. Zij lopen een vlakke race.

6) Nagellak. Uit het boek ‘running like a girl’ leerde ik dat je er inderdaad aan het einde van een race er niet meer uitzag zoals aan het begin. Nagellak is iets wat gewoon wel goed blijft zitten. Is er tenminste nog wel iets toonbaar aan het lijf.

7) Loop een maand voor tijd nog eens een 10 of 15 kilometer wedstrijd om te testen waar je staat. Je kan dan eventueel nog op punten bijsturen.

8) En vooral: Geniet. Je loopt voor jezelf!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s