21.1. Hoe dan? Deel 2

Hopelijk heb je gisteren genoten van het eerste stuk! Vandaag geef ik het woord aan Bas van Herpen. Hij loopt regelmatig lange afstanden en dan lukt het hem ook nog om altijd lachend op de foto te staan πŸ™‚

20170723_101116

-Welke halve of hele marathon(s) heb jij gelopen?
Ik heb de CPC in Den Haag gelopen en de 20 km van Brussel. Dat laatste is bijna een halve marathon.
CPC was mijn eerste halve marathon.

-Wat viel je tegen en wat viel je mee bij de eerste die jij liep?
Ik vond de training voorafgaand hieraan erg gaaf omdat je je eigen grenzen aan het verleggen bent. Tegelijkertijd neemt de spanning zo’n 2 weken voor de halve marathon toe. Bang voor een blessure op het laatste moment.

-Welk advies (of adviezen) zou je mij willen geven als β€˜newbie’ zijnde?
Wat mij vooraf rust en voldoening heeft gegeven, is bewust afwijken van trainingsschema’s. De meeste schema’s gaan uit van trainen tot 17-18 km. Die gaan uit dat je dan de 21,1 ook wel uitloopt. Ik wilde de halve uitlopen zonder op mijn tanden te moeten bijten. Dus voorafgaand aan de halve heb ik 2x 21 km gerend. Dan weet ik zeker dat ik het kan. En dat ik de halve met gemak kan lopen.

Dat zou dan dus ook mijn advies aan jou zijn: loop voorafgaand een keer de afstand van een halve. Niet een week van te voren, maar 2, 3 weken van Β tevoren.

Rust is ook belangrijk. En soms kan t mentaal goed zijn om een korte afstand te lopen heb ik gemerkt.

Ook zou ik je als tip mee willen geven om een gel mee te nemen om tussendoor te eten. En die te eten (in begin uitdaging om dat hardlopend te doen) voordat je trek krijgt.

Meestal bij een grotere afstand gebruik ik de gel op 2/3 van de afstand. Net voordat ik mijn reserves moet aanspreken. Bij een halve marathon neem ik de gel op ongeveer 15 km. Uiteraard moet je nog steeds naar je eigen lichaam luisteren. Als je er eerder behoefte aan hebt, dan eerder nemen.

Voor wat betreft kleding; ga uit van de buitentemperatuur + 5 graden. Zo moet je je kleden. Anders ben je snel te warm gekleed.

Sla geen drinkpost over. Gewoon drinken. Afwisselen met water en sportdrank wat voorradig is. Daarbij niet aan je eindtijd denken, hydratatie is belangrijk. Waarschijnlijk zal iemand die alleen maar pr’tjes wilt rennen zeggen “denk om je tijd, denk om je tijd, go go go” Haha.

Voor op de dag van de halve marathon zelf; Soms is het weer frisser dan je gehoopt had. Je wilt niet met een jas aan lopen, het zal droog blijven maar voorafgaand aan de start is hett te fris. Maar je moet je startnummer ophalen, wachten etc. Ik zie veel mensen dan met een kapot geknipte vuilniszak of wegwerp poncho dragen, die ze bij het startsignaal van zich afgooien en weggooien. Dan zijn ze niet afgekoeld bij de start van de run en hoeven ze niet met te warme kleding rond te lopen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s