21.1. Hoe dan? Deel 4

Vandaag is het de beurt aan David, hardloper én veganist in hart en nieren. Hij traint momenteel voor een bergmarathon in Oostenrijk (3000 hoogtemeters) en loopt in oktober voor de tweede keer de kustmarathon. Afgelopen jaar heeft hij aan diverse wedstrijden meegedaan van 10 km tot marathonafstand.

20170724_093159

-Welke halve of hele marathon(s) heb jij gelopen?
De kustmarathon, de midwinter halve marathon van Cadzand-Bad en de marathon van Zeeuws-Vlaanderen.

-Wat viel je tegen en wat viel je mee bij de eerste die jij liep?
Mijn eerste halve marathon was op een mooi parcours langs de Zeeuwse kust enkele jaren geleden. Ik had die afstand al wel tijdens trainingen gelopen. Wat me hielp was om met een groepje mee te lopen. Het was een lekker tempo waarvan ik aanvoelde dat ik het vol kon houden. Uiteindelijk kon ik enkele kilometers voor de start bij hen weglopen omdat ik voelde dat ik nog over had. Dat is een lekker gevoel.
Er viel me eigenlijk niets tegen!

-Welk advies (of adviezen) zou je mij willen geven als ‘newbie’ zijnde?
Het helpt als je van tevoren kunt inschatten welk tempo je gemiddeld kan lopen. Ik zou als training ook zeker eens een halve marathon lopen. Als het goed is kan je dat doordat je weet welke tijd je op de 10 km loopt en door je trainingen, of als je met een coach traint op een schema moet het ook goed te schatten zijn. Tijdens een wedstrijd kun je altijd sneller lopen dan tijdens een training en zul je merken dat je lichaam tot meer in staat is dan je dacht.

 

Verder geef ik je graag nog deze tips mee:

Start niet te snel. Geef jezelf de eerste paar km om je lichaam aan te voelen.

Eet niet te veel! Eet vanaf twee uur van tevoren niet meer, maar drink voldoende water. Wees niet bang dat je te weinig energie gaat hebben. Ontbijt goed en gezond. Ik eet het liefst veel fruit evt. met havermout: licht verteerbaar en gezonde koolhydraten. Op een zwaar ontbijt kun je niet lekker lopen. Als je onder de twee uur gaat finishen kan je in principe wel zonder extra te eten lopen (hierop kun je ook trainen), en anders kun je wat sportdrank onderweg nemen.

Bouw je zelfvertrouwen op! Door goed te trainen en te eten zul je hier extra profijt van hebben.

Geniet er van! Je bent bezig met een hele prestatie. Probeer van ieder moment te genieten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s