21.1. Hoe dan? Deel 5

Rob van der Velde is iemand die altijd met raad en daad klaarstaat en daarom vraag ik hem altijd graag om advies.
Zijn Instagram posts gaan vaak over een ‘relaxed rondje’, waarbij hij dan een snelheid loopt waar ik dood van zou neervallen πŸ™‚
Hij helpt mij momenteel met het zoeken naar het juiste schema, vandaar dat dit ook terug komt in onderstaand advies.

20170726_111559

-Welke halve of hele marathon(s) heb jij gelopen?
Allemaal halve:
2014 Las Vegas
2015 Berlijn, Amsterdam, Philadelphia
2016 Zwolle, Amsterdam, Las Vegas
2017 Zwolle DNF, gepland 1-10 Bremen

-Wat viel je tegen en wat viel je mee bij de eerste die jij liep?
Tegen viel eigenlijk helemaal niets bij de eerste halve. Wat meeviel was de conditie van anderen, ik kon mooi meekomen in het middenveld. Het is niet zo dat iedereen die de halve loopt ook supersnel en supergetraind is.

-Welk advies (of adviezen) zou je mij willen geven als β€˜newbie’ zijnde?
Bedenk goed waar je nu staat. Kan je easy peasy de 10 km lopen en heb je zin om drie maanden echt bezig te gaan en je voor te bereiden op een verdubbeling van de afstand? Ga er dan voor. Het is super om op je loop-cv Β te hebben staan ‘Finisher Halve Marathon’.

Tweede advies; kijk op internet naar een schema dat bij JOU past. Iedereen heeft zijn eigen trucjes om klaar te staan bij de start, maar het gaat erom dat jij dicht bij jezelf blijft. Wil je zeker weten dat je de finish haalt door bijvoorbeeld al een paar keer in de buurt van de 21 km te hebben gelopen, kies dan een traditioneel schema. Ga je voor een bepaalde eindtijd pak dan een schema met ook interval en snelheid erin. Ben je nog avontuurlijker pak dan bijvoorbeeld het sportrustenschema. Ik heb het eerste trainingsschema gebruikt voor mijn eerste keer Vegas en daar ging het mij om het uitlopen in 2:06 (10km/u) en die heb ik in 2:01 gefinished. Zonder druk lopen in de “vrieskou” <10 graden is mij daar enorm goed bevallen. Het tweede schema was behoorlijk ambitieuzer en dat heb ik nog steeds niet gehaald. Voor 1-10 staat Bremen op de agenda en die wil ik op basis van sportrusten (https://www.sportrusten.nl/) Dat betekent in de voorbereiding weinig kilometers, maximale duurloop is 10km, maar wel veel kilometers op HM hartslag of tempo. Voor de andere HM heb ik schemas gepakt van www.runinfo.nl (http://www.runinfo.nl/hardloopschemaoverzicht.htm)Β  daar kan je zelf een schema samenstellen.

Derde advies; maak het schema ook met in je achterhoofd het gezin. Die zijn je wat meer kwijt. Het is echt een tijdje dat je voor jezelf gaat kiezen en in ieder geval trainingstijd nodig hebt 4 trainingen in de week vraagt iets van jou en van je omgeving. Het uitlopen van een HM vraagt een serieuze voorbereiding. Plan na die tijd ook de rust in.

En aangezien jij ook in het buitenland loopt nog een belangrijk vierde adviesje. De terugreis niet eerder dan maandagmiddag. En probeer er eigenlijk donderdag of uiterlijk vrijdag heen te gaan.

En dan de belangrijkste; ga ervoor en ga genieten, dan gaat die finish gehaald worden!!!!!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s